26 lutego 2014

Kruchy chruścik uwieńczony chryzantemą

Dziś  imieniny MG. Zamiast tortu wolałam upiec pyszny chrust zwieńczony kruchymi kwiatami.
Przepis znalazłam w starej książce "Specjalności kuchni polskiej" Stefana Kuczyńskiego z 1958 roku.
Przepis jest prawie taki jak z książki, jedynie zamiast 2 łyżek wody dodałam 2 rumu.
Chruścik okazał się wyśmienity, delikatny i kruchy, więc postanowiłam podzielić się z Wami przepisem. Nie wybijałam wałkiem ciasta, nie dosypywałam proszku, jedynie zmiksowałam mocno żółtka z cukrem i masłem.
Ponieważ był to wypiek imieninowy górę chrustu uwieńczyłam stylizowanymi chryzantemami.
 

  
Kruchy chruścik uwieńczony chryzantemą


  • około 30 dag mąki pszennej
  • 4 żółtka
  • 1 łyżka masła
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 4 łyżki gęstej (niekwaśnej) śmietany
  • 2 łyżki rumu  (lub wódki)
  • cukier puder do posypania
  • owoce z konfitury (wiśnie, agrest itp) do dekoracji
  • smalec do smażenia (3 kostki)


Masło utrzyj z cukrem pudrem i żółtkami na jasną masę. Nie przerywając ucierania  dodawaj kolejno śmietanę, wódkę  i 20 dag mąki. Odstaw ciasto na 20 minut przykryte folią.
Na stolnice wysyp pozostałą mąkę, wyłóż ciasto po czym zagnieć gęste, elastyczne ciasto.Podziel ciasto na 4 części
Rozwałkuj kolejno porcje na bardzo cienkie placki (im cieńsze ciasto, tym bardziej kruche faworki).
Z połowy ciasta wytnij kółkiem tradycyjne faworki.





Z drugiej części wycinaj po trzy prostokąciki (jak na faworki), po brzegach ponacinaj w frędzle.
zlepiaj je po 3 lekko przekręcając tak, by powstała chryzantema. Naciśnij mocno środek, by części się zlepiły  i by powstał dołek na owoc z konfitury.






Z resztek powycinaj fantazyjne liście (jak na zdjęciu).
Upiecz faworki, kwiaty i liście na złoty kolor odwracając je w trakcie pieczenia na drugą stronę.
Smalec nie powinien być zbyt gorący, by chrust się nie palił.
Po upieczeniu ułóż ciasteczka na papierowym ręczniku i ostudź.


Na talerzach układaj chrust posypując go cukrem pudrem. Na górze ułóż chryzantemy udekorowane owocami z konfitury (lub marmoladą).Ułóż stylizowane listki.
Przed podaniem oprósz cukrem pudrem.


Bardzo Tłusty Czwartek 2014Tłusty czwartek 2014

1 komentarz: