3 lutego 2014

Chleb razowy bazyliowy

Dziś miałam nie najlepszy dzień. Mimo słoneczka nie najlepiej się czułam. Kręciłam się bez sensu po domu. Nawet nie chciało mi się gotować, co niezwykle rzadko mi się zdarza.
Po południu na poprawę humoru upiekłam aromatyczne razowe chlebki z dodatkiem bazylii.
Taki świeży, pachnący z dodatkiem bazyliowego pesto... eh, było pysznie.
 No i humor lekko mi się poprawił, choć daleko jeszcze do ideału.
Zjedliśmy  chlebek z bazyliowym pesto.



Chleb razowy bazyliowy



  • 500 ml serwatki (lub mleka)
  • 40 dag mąki pszennej razowej
  • około 40 dag mąki pszennej 650
  • 40 g drożdży
  • 1 łyżka miodu
  • 1 łyżeczka soli
  • 2 łyżki siemienia lnianego
  • 1 łyżka suszonej bazylii
  • 2 łyżki wiejskiej  gęstej śmietany 
  • 2 łyżki maku


Z 150 ml serwatki,1 łyżki miodu, 1 łyżki mąki  i drożdży przygotuj zaczyn drożdżowy.
Do misy wlej resztę serwatki, dodaj sól, siemię lniane i bazylię.Gdy drożdże się wzburzą wsyp do misy mąkę razową i drożdże. Wyrabiaj ciasto dosypując mąkę pszenną. Jeśli wyrabiasz przy pomocy robota czas wyrabiania powinien trwać około 4 minut.
Ciasto powinno być średnio geste. Odstaw je do wyrośnięcia. Gdy ciasto podwoi swoją objętość podziel je na 3 części. Uformuj podłużne chlebki, skręć je i ułóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Gdy ponownie ciasto podrośnie posmaruj je śmietanką i posyp makiem.
Upiecz chlebki w nagrzanym piekarniku w temp. 190 st.C. na rumiany kolor.
Wkłuj patyczek i sprawdź czy jest suchy.




Ostudź je na kratce.


Jeśli nie wytrzymasz  oderwij kawałek i delektuj się smakiem :)





2 komentarze:

  1. ale pomysł, takiego chleba nie jadłam:d

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja wczoraj wieczór z głupia frant upiekłam mleczny chlebek Potworom na śniadanie :-)

    OdpowiedzUsuń