23 października 2014

Dyniowe żniwa i zupa z młodej dyni.

Ostatnie jesienne zbiory.
Dynie w tym roku  całkiem udane. trzy grubasy i sporo małych. Nie wszystkie niestety dojrzały, bo okres wegetacji dość krótki.
Dynie piżmowe zupełnie malutkie, niestety nie dojrzeją.
Te o grubej skórce świetnie przetrwają w piwniczce , te młodziutkie nalezy użyć w pierwszej kolejności. Zupa dyniowa z takiej młodej dyńki smakuje inaczej niż z tej dojrzałej - jest bardzo delikatna. Dodatek sera pleśniowego o dość ostrym wyrazie fajnie ożywia jej smak.
Zanim opiszę zupę zobaczcie moje dynie .
te grubasy pobiły ubiegłoroczny rekord.






 MG sporo się natrudził z przewiezieniem "grubasów" do piwniczki.





















Zupa z młodej dyni z serem pleśniowym.


  • młoda dynia (około 70 dag miąższu)
  • 1 kwaśne jabłko
  • 1 i 1/2 l rosołu  drobiowego
  • białe warzywa z rosołu (1pietruszka, kawałek selera, por)
  • sól i biały pieprz do smaku 
  •  100 g sera pleśniowego typu Lazur niebieski lub zielony
Młoda dynię pokroiłam w cząstki (jeśli pestki są niewykształcone zostawiamy je razem z miąższem). 
Jabłko obrałam i pokroiłam w czastki. Dynie i jabłko włożyłam do rondla po czym zalałam bulionem.
Ugotowałam dynię z jabłkiem do miękkości. Dodałam warzywa z rosłu do zupy po czym zmiksowałam wszystko razem za pomoca blendera (można przetrzeć przez sito).
Doprawiłam zupę sola i pieprzem do smaku.
Rozlałam zupę do miseczek. Pokroiłam ser pleśniowy w plasterki, umłożyłam je na powierzchni zupy po czym zapiekłam w piekarniku do chwili aż ser zaczął się topić (mozna zrobić to również w mikrofalówce) . Podałam zupę od razu z dodatkiem chrupiącej bagietki.









2 komentarze:

  1. Ach, kochana! jak ja bym chciała, żeby mój Jacuś zamiast trudnić się ciesiołką, nadzorem robotników albo wydzieraniem kamieni z ziemi czarnej już mógł mi pomagać przy zbiorach z naszego ogródka, jak Twój pan! (widok: bezcenny!). I mam nadzieję, ze mi pomożecie, wszystkie moje blogowe przyjaciółki, gdy już będę zakładać ten mój wymarzony ogród :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomoc ogrodowa...? jasne - masz to jak w banku!
      U mnie w ogrodzie kluczowy jest kompost, więc jeśli już masz kawałek ziemi zacznij od kompostu a na nim zasadź dynie - na pewno wyrosną Ci takie grubasy!

      Usuń