23 lutego 2020

Zimowy jarmuż na gęsto

W poprzednim poście opisałam mięso duszone w wolnowarze podane na pierzynce z jarmużu.

Jeśli ktoś miałby ochotę przygotować taki farsz  czy też "pierzynkę" to krótko ją opiszę, bo robi się ją szybciutko, szczególnie gdy mamy to zdrowe warzywo w ogrodzie lekko zmrożone zimową aurą.
Jarmuż jest  wtedy najsmaczniejszy.






Jarmuż na gęsto


  • 2 dorodne jarmuże
  • 1 duża cebula
  • 1 marchewka
  • 1 łyżka masła sklarowanego
  • 1 łyżeczka mielonej kozieradki
  • 2 duże ząbki czosnku
  • sól i pieprz do smaku
  • mąka do oprószenia


Umyłam i obrałam liście jarmużu z ogonków i grubszych nerwów liściowych.
Pokroiłam je drobno. Obrałam czosnek, cebulę i marchewkę.
Cebulę i czosnek posiekałam, a marchewkę starłam w łezkę na grubych oczkach.
Na maśle zeszkliłam cebulę, dodałam czosnek i marchew. Podusiłam wszystko razem około 5 minut po czym dodałam jarmuż, podlałam niewielka ilością wody (około 1/2 szklanki), posoliłam  o dusiłam pod przykryciem, aż liście zmiękły.



Oprószyłam wszystko kozieradką, odrobiną mąki i pieprzem do smaku.
Wymieszałam. Gdy sos powstały z duszenia warzyw się zagęścił  zdjęłam z ognia.


Jarmuż w tej postaci jest smacznym dodatkiem do mięsa lub farszem do naleśników.














Ja podałam go w naleśnikach z pręgą wołową duszoną w wolnowarze
(przepis tutaj) .





2 komentarze:

  1. Mój dorodny jarmuż został bezczelnie zeżarty pod koniec lata przez NIEWOBRAŻALNE watahy mszyc (zbyt późno zauważyłam, bo siedziały france w tych karbach). Dlatego mogę najwyżej podziwiać i zazdraszczać, tym bardziej, że zaintrygowała mnie ta kozieradka (to moje niedawne odkrycie smakowe). CaUski!

    OdpowiedzUsuń
  2. Kozieradka to moje dawne odkrycie....stosuję od dawna, jednak staram się ograniczać, bo bardzo poprawia smak i apetyt w związku z tym......a d.... rośnie :P
    Co do Jarmużu w ubiegłym roku też nie miałam wiele z jarmużu, bo pojawiła się ogromna ilość zielonych gąsienic, które spałaszowały prawie wszystko.... tak to jest z naturalną bio uprawą ogrodową.

    OdpowiedzUsuń