20 grudnia 2022

Świąteczny tort piernikowy.

  Okres przedświąteczny to  okres wzmożonego wypiekania. Są to ciasteczka, pierniczki, ciasta na przedświąteczne spotkania z przyjaciółmi i znajomymi no i oczywiście  wypieki typowo świąteczne.

Ponieważ wiele osób prosiło mnie o przepis na biszkopt piernikowy postanowiłam opisać jak zrobić  takie ciasto z dodatkiem luźnych powideł lub gęstego musu owocowego.

Pamiętajcie jednak o tym, że jeśli wasz mus będzie zbyt rzadki, to trzeba dodać trochę więcej mąki.  Ciasto nie może być zbyt luźne.


Świąteczny tort piernikowy.

Ciasto:

2 szklanki mąki pszennej (około)

2 łyżki kakao

1 łyżeczka sody oczyszczonej

1 łyżeczka proszku do pieczenia

1 szklanka musu owocowego

1/2 szklanki  cukru brązowego

2 łyżki miodu (opcjonalnie)

2 duże jaja

4 łyżki oleju słonecznikowego

szczypta soli

1 opakowanie  przyprawy do pierników (można dodać mniej)

Przełożenie :

gęsty dżem lub owoce (np. starte jabłka przesmażone z cukrem z dodatkiem bakalii i żelatyny)

Dekoracja: bita śmietana posypana czekoladą lub ulubionymi posiekanymi cukierkami

500 ml śmietanki kremowej

2-3 łyżki serka mascarpone

2 łyżki cukru pudru



Przesiej mąkę, środki spulchniające oraz kakao do miski. - wymieszaj.

 Jaja zmiksuj z cukrem, dodaj miód i mus owocowy, miksuj na wolnych obrotach dodając olej, szczyptę soli i przyprawę do pierników.

Na końcu dodaj suche składniki z miski, wymieszaj. Jeśli ciasto jest zbyt rzadkie dosypuj mieszając jeszcze trochę mąki, konsystencja powinna być zbliżona do konsystencji cista biszkoptowego (odrobinę gęstsza). Gdyby ciasto było zbyt gęste dodaj jeszcze trochę musu owocowego by je rozluźnić.

Wlej ciasto do  wyłożonej papierem do pieczenia formy (28cm x 38 cm).

  Piecz w temp. 160 st C z termoobiegiem  przez około 35 min (do suchego patyczka wg instrukcji piekarnika)

Po wystudzeniu przekrój piernikowy biszkopt na dwa blaty.

Przełóż masą owocową. Odstaw w chłodne miejsce szczególnie wtedy, gdy masa jest z żelatyną (powinna zastygnąć).

Przed podaniem ubij kremówkę z mascarpone. (muszą być dobrze schłodzone).

Pod koniec ubijania dodaj cukier puder. Rób to uważnie bo zbyt długie ubijanie powoduje zważenie masy.


Ponieważ sama bita śmietana jest mało wyrazista dekorację utwórz z pokrojonej czekolady, cukierków czekoladowych lub w lżejszej wersji z posiekanych galaretek, ptasiego mleczka czy też owoców.



Tym razem nie zrobiłam zbyt wykwintnych dekoracji  tylko ułożyłam białą świąteczną  scenerię 

z ubitej kremówki i  pokrojonego waniliowego ptasiego mleczka.

 Te święta są dla mnie bardzo trudne, bo to pierwsze święta bez mamy. Minęło już trochę czasu, ale wciąż czuję jej brak.





4 komentarze:

  1. Kochana Ninko! Przykro mi z powodu Twej straty - miałam okazję troszkę poznać Twoją Mamę (na zdjęciach z Waszych kulinarnych imprez i z rozmowy z Tobą) i bardzo Ci współczuję... Mimo to życzę spokojnych i dobrych świąt :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. To ja, Marzynia, tylko nie chce mnie podpisać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo Marzyniu😘
      Ja Tobie oraz Twoim bliskim życzę pięknych, radosnych i magicznych Świąt.

      Usuń
  3. Witam, bardzo dziękuje za przepis, z pewnością skorzystam!

    OdpowiedzUsuń