25 stycznia 2021

Złote mleko ku zdrowotności

 O walorach zdrowotnych kurkumy chyba nie trzeba już nikogo przekonywać, zrobiła się już dosyć popularna. Przeglądając różne blogi i publikacje trafiłam  na przepis na ajurwedyjskie złote mleko w książce Karoliny i Macieja Szaciłło "Przyprawy które leczą" a także podobny przepis na blogu Agnieszki Maciąg wraz z opisem przygotowania dość wygodnej pasty kurkumowej.

Przepis Maćka jest dość bogaty w składzie i dopieszczony wodą różaną i płatkami tejże, choć zawiera stosunkowo mało kurkumy.

Ze względu na brak wszystkich składników swoje złote mleko piję od kilku dni w wersji  tej na blogu Agnieszki Maciąg.

Opisałam mój sposób wykonania pasty i złotego mleka.


Pasta z kurkumy

  • 3 łyżki kurkumy w proszku
  • około 1/2 szklanki wody 
  • 3 szczypty drobno zmielonego pieprzu
  • 3 szczypty imbiru w proszku

Do zagotowanej wody dodaję pozostałe składniki i gotuję mieszając na bardzo małym ogniu 8 minut. Pasta powinna być dość gęsta, moja przypomina konsystencją puree  ziemniaczane ze sporą ilością masła.

Taką pastę wykorzystuję do sporządzenia mojego mleka.

Złote mleko

  • 1 szklanka mleka roślinnego (u mnie migdałowe ma preferencje)
  • 1 łyżeczka pasty z kurkumy
  • 1 łyżeczka masła sklarowanego
  • 1 łyżeczka miodu
  • przyprawy korzenne do smaku (cynamon, kardamon, gałka muszkatołowa)


Do mleka migdałowego lub innego roślinnego (ryżowe, sojowe owsiane...)

dodaję masło, pastę miód i przyprawy, 

podgrzewam na wolnym ogniu mieszając do 

rozpuszczenia masła i miodu. 

Temperatura nie może przekroczyć 40 st. C.

Mleko takie jest doskonałe na zimowe wieczory. 

Działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, 

antydepresyjnie i anty-nowotworowo. 







3 komentarze:

  1. Serduszko, przepis jest wspaniały - dodaj tylko adnotację, że kurkuma może silnie uczulać (nie wtrącam się bezprawnie - skończyłam studia podyplomowe o zioła i roślinach alternatywnych). Oczywiście mojego komentu nie publikuj :-)
    Buziaki - Marzynia

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj, chyba się opublikowało :-) Ale to nic - czytelnikom ja także polecam przepis. Kurkuma jest wspaniałą rośliną - jednak należy uważać na potencjalny odczyn alergiczny. Jak widać - Nince i jej Rodzinie służy - mnie także: wciskam H&C kurkumę, gdzie tylko mogę. Wiem jednak, że ich nie uczula :-)

    OdpowiedzUsuń